Hoe ga jij je ideale klant benaderen?

Hallo,

Nu je hebt nagedacht over HOE je je assortiment gaat aanbieden en tegen welke prijzen, is het tijd voor de volgende stap:
Hoe ga je je klant benaderen?

“Acquisitie”-workshop
Deze verschrikkelijke term wordt veel gebruikt. Met name door adviseurs met een model dat ze presenteren. Ik ben vorig jaar met mijn vrouw (die een bedrijfje ging starten) naar een Startersdag geweest.

Er zou een workshop zijn over klant-acquisitie en zij was erg geïnteresseerd. Haar grote vraag was namelijk: Hoe vind ik nieuwe klanten?

Ik was erg benieuwd naar de inhoud vanwege voorgaande ervaringen, en ik werd weer niet teleurgesteld… Een adviseur van de overheid (géén ondernemer) die presentaties hield voor starters (gesubsidieerd uit verschillende bronnen) kwam een ‘workshop’ geven. Het werd een saaie presentatie over een 5-stappen model. Stap 1 was de ‘acquisitie’. En vragen mochten na afloop gesteld worden.

Na de presentatie van het theoretische model kwamen er concrete vragen:
Ik ben … en doe … Hoe krijg ik nieuwe klanten?
Het antwoord was geniaal:
Ga naar stap 1 van het model.
Alle vingers zakten weg. Niemand had meer een vraag.
Conclusie: alle problemen opgelost…

Na afloop was mijn vrouw teleurgesteld. Zwaar teleurgesteld. Dat is toch geen workshop en al helemaal geen advies?

Kijken naar de mogelijkheden: elk advies is anders
Als ik een workshop geef, is dit onderwerp nummer 1. En elke vraag levert een ander antwoord op. Ik geef daarom een paar tips om over na te denken, want de mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar er zijn paar zaken die je altijd moet inbouwen:

  • Consistentie
  • Productvoordelen
  • Service

Consistentie
Als je besluit tot een bepaalde campagne, ga dan niet voor een eentrapsraket.
Doe je een mailing, zorg dat er tenminste 2 of 3 stappen zijn.

Voorbeeld: ik adviseerde mijn vrouw een brief te schrijven voor potentiële klanten. Van de 30 reageerden er 3. Na twee weken zou ze de overige 27 bellen. Na enige schroom
(telefonisch contact is niet populair met zoveel agressieve call-centers) ging ze de lijst af. Nu reageerden er nog 4.

Deze tweetrapsraket leverde 7 klanten op uit 30 adressen. En gaf haar meteen een beter beeld van het type bedrijven dat positief reageert. Dus de volgende keer kan ze een nog betere selectie maken vooraf.

Plaats je een advertentie, herhaal die vaak genoeg binnen een bepaalde termijn. Je eerste plaatsing levert meestal het minst op. Totdat mensen de advertentie vaker hebben gezien of nu wel de tijd hebben om hem te lezen. Dan gaan ze reageren. Herhaling is de kracht, ook van persoonlijke acties!

Stuur je een wekelijkse nieuwsbrief (of marketingtip…)?
Zorg dan dat die altijd op hetzelfde moment komt. En mis geen week!!!
Veel ondernemers gaan hier de mist in en slagen er niet in om hun beloften na te komen. Daarom heb ik mijn vrouw geadviseerd een tip van de MAAND te schrijven. Dat is makkelijker te realiseren.

Productvoordelen
Ik heb het hier al uitgebreid over gehad in een vorige tip, dus ik ga hier alleen herhalen: bied in je uiting VOORDELEN aan. Klanten reageren voornamelijk emotioneel als ze iets kiezen en kopen. Gevoel is belangrijk. Persoonlijk contact is daarom een sterke bindende factor.

Service en bereikbaarheid
Je plaatst een advertentie. Maar hoe kunnen mensen reageren? Via e-mail? Zorg dat ze automatisch of binnen … uur een reactie krijgen. Dat kan een bevestiging zijn of een bedankje.

Kunnen mensen bellen? Zorg dat je telefoon bereikbaar is op de dag dat je advertentie geplaatst wordt… Zorg dat je een antwoordapparaat hebt. Zorg dat je … bereikbaar bent!

Service is daar een verlengde van: mensen zijn geïnteresseerd en hebben de moeite gedaan om je te bereiken. Nu hangt het volledig van jou af of ze klant worden of niet.

  • Hoe beantwoord je hun vragen?
  • Hoe snel lever je?
  • Is je informatie leesbaar voor de doelgroep?
  • Kunnen ze meer informatie makkelijk vinden?
  • Hoe ga je om met klachten?
  • Etc.

Deadline
Een onderwerp voor een andere keer. Hier slechts een korte opmerking: Zorg dat al je uitingen een deadline hebben. Bijna alle makers van reclame vergeten dit:

  • Reageer vóór …
  • Slechts 50 plaatsen!
  • Bel nu voor meer informatie.
  • Ga nu naar de website en download het gratis …
  • Reageer voor 1 mei en ontvang € 50 korting
  • Probeer nu 2 maanden uit voor slechts …
  • Etc.

Een uiting moet aanzetten tot actie. Geen actie is uitstel. En van uitstel komt voor veel geïnteresseerden afstel. Zorg dus voor een zo hoog mogelijke respons door direct tot actie op te roepen. En beloon dat!

Er zijn nog veel meer tekstuele tips, maar dat is voor een andere keer.

Tips voor het bereiken van de juiste mensen
Je hebt je gericht op een bepaald type klant. Dus kan je heel concreet gaan zoeken naar de volgende dingen:

  • Demografische gegevens: er zijn verschillende manieren om gegevens te achterhalen van je toekomstige klanten. Je selecteert adressen op basis van criteria: inkomen, woonomgeving, BKR, etc.
  • Interesses: Richt jij je op hondenliefhebbers? Dan kan je adressen kopen van een blad of diervoeder die zich richt op hondenliefhebbers. Of je adverteert in hun reclame-uitingen omdat zij zich op dezelfde doelgroep richten.
  • NAW-gegevens: via internet kan je makkelijk adressen vinden. Via de KvK, de telefoongids, etc. Ik maak een mailing voor basisscholen? Dan kan ik die concreet zoeken en vinden.
  • E-mail adressen: verzamel emailadressen van iedereen die bij je koopt. Via visitekaartjes, via een inschrijving voor een nieuwsbrief, een gratis boek, etc.

Hoe beter je criteria, hoe beter je kunt focussen op de groep mensen die jij zoekt.

Bereik je BESTAANDE klanten!!!
Bovenstaande geldt ook voor bestaande klanten. Met 1 verschil: ze kennen je al.
Je hebt ze al eens geholpen. Dus vergeet absoluut je bestaande klanten niet. Die kan je makkelijk bereiken, je weet hoeveel ze willen besteden en ze vinden het leuk als je ze af en toe verrast, op de hoogte houdt of vertelt over nieuwe ontwikkelingen.

Een onderwerp waarover hele boeken zijn geschreven, dus wil je meer?

Ga met mij om de tafel zitten voor passend advies.

Succes,

Jan Kosters
www.smartketing.nl

0 Responses to “Hoe ga jij je ideale klant benaderen?”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Gratis boek!

Ontvang deze tips per mail! Schrijf in op www.smartketing.nl
Je ontvangt direct het gratis boek "Haal 42% meer uit je marketing".

Archieven


Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 283 andere volgers

%d bloggers like this: